Rabu, Januari 9

CARILAH ILMU~

Menuntut ilmu itu adalah lebih utama daripada mengerjakan solat sunat. Orang yang tidak kasih akan ilmu maka tiadalah kebaikan yang banyak padanya maka orang seperti ini tidak baik didekati dan didampingi. Jika para ulama’ yang beramal itu bukan wali-wali Allah maka tiadalah wali Allah..

imam syafi’i

Sesungguhnya aku mengetahui satu bab daripada ilmu tentang perintah dan larangan Allah adalah lebih aku sukai daripada aku berperang 70 kali di jalan Allah..

– abu hurairah

Muzakarah ilmu sesaat adalah lebih baik daripada berdiri beribadah di malam hari..

– abu darda’

Sesungguhnya aku mempelajari satu bab ilmu kemudian aku mengajarkannya kepada seorang muslim adalah lebih aku sukai berbanding aku memiliki seisi dunia ini dan aku gunakan semuanya pada jalan Allah..

– imam al-Hasan al-Bashri

Tidak ada komentar: