Rabu, Januari 9

~sertakan taubat dalam kehidupanmu~


Maksud firman Allah..

Lalu keduanya digelincirkan oleh syaitan dari syurga itu dan dikeluarkan dari keadaan semula dan kami berfirman: "Turunlah kamu! sebagian kamu menjadi musuh bagi yang lain, dan bagi kamu ada tempat kediaman di bumi, dan kesenangan hidup sampai waktu yang ditentukan." (albaqarah:36)

Sesungguhnya kalam Allah itu benar. Bermula daripada kejadian nenek moyang kita lagi iaitu nabi adam, syaitan iblis telah memulakan bisikan2 penyesatannya. Tidak ada matlamat lain lagi bagi iblis syaitan ini setelah dilaknat Allah melainkan untuk menyesatkan dan membawa umat manusia ini ke arahnya. Tatkala dia dihukum derhaka oleh Allah pantas iblis syaitan ini terus memohon daripada Allah.. namun bukan keampunan yang dipinta.. tetapi umur yang panjang..

Maksud Firman Allah..

Iblis menjawab: "tangguhkanlah bagiku sampai waktu mereka dibangkitkan". Allah berfirman: "Sesungguhnya kamu termasuk mereka yang diberi tangguh." Iblis menjawab: "Kerana Engkau telah menghukum saya tersesat, saya benar-benar akan (menghalang-halangi) mereka dari jalan Engkau yang lurus, Kemudian saya akan mendatangi mereka dari muka dan dari belakang mereka, dari kanan dan dari kiri mereka. dan Engkau tidak akan mendapati kebanyakan mereka bersyukur (taat). (al-a'raf:14-17)

Lihat! Sumpah dan janji iblis syaitan kepada Allah sejurus permintaannya diperkenankan.. tidak akan dibiarkannya umat manusia ini melainkan akan didatanginya dari segala sudut diri manusia dengan godaan dan bisikan kejahatan.

Betapa banyaknya pengalaman iblis syaitan ini dalam kerjanya menggoda manusia. Bayangkan dia diberikan penangguhan kematian sehingga ke hari qiamat. Manakala umat manusia ini apabila tiba ajalnya maka didatangilah malaikat maut untuk menjemputnya..

Maksud firman Allah..

Tiap-tiap umat mempunyai batas waktu, Maka apabila Telah datang waktunya mereka tidak dapat mengundurkannya barang sesaat pun dan tidak dapat (pula) memajukannya. (al-a'raf:34)

Justeru itu, umat manusia seharusnya sentiasa mengingat akan tiba masa kematiannya. Seharusnya mereka menempuhi kehidupan ini melalui jalan yang telah dipandu syariatNya dan seharusnya umat manusia bersedia dalam menghadapi musuh durjana yang tidak pernah kenal erti putus asa dalam menjalankan rencana jahatnya itu. Tidak seharusnya umat manusia mengikut jejak langkah makhluk yang telah dilabelkan derhaka oleh Allah secara terang2an malah dilaknat lagi. Jadilah umat manusia dalam golongan ulul albab..

Maksud firman Allah..

Sesungguhnya dalam penciptaan langit dan bumi, dan silih bergantinya malam dan siang terdapat tanda-tanda bagi orang-orang yang berakal, (yaitu) orang-orang yang mengingat Allah sambil berdiri atau duduk atau dalam keadan berbaring dan mereka memikirkan tentang penciptaan langit dan bumi (seraya berkata): "Ya Tuhan kami, tiadalah Engkau menciptakan Ini dengan sia-sia, Maha Suci Engkau, Maka peliharalah kami dari siksa neraka. (ali imran:190-191)

Namun di akhir zaman ini, mengapa begitu susah bagi umat manusia untuk mengikut perintahNya dan meninggalkan laranganNya apatah lagi jauh sekali untuk bertaubat kepadaNya. Tidakkah mereka melihat kesan2 umat terdahulu yang ingkar? Di mana letaknya mata mereka? Tidakkah mereka mendengar kisah2 pembalasan Allah atas umat sebelum mereka? Di mana letaknya telinga mereka? Tidakkah mereka terdetik untuk kembali kepada Allah, mensucikan diri dan bertaubat atas kelalaian dan kealpaan mereka? Di mana letaknya hati mereka?

Maksud firman Allah..

Dan Sesungguhnya kami jadikan untuk (isi neraka Jahannam) kebanyakan dari jin dan manusia, mereka mempunyai hati, tetapi tidak dipergunakannya untuk memahami (ayat-ayat Allah) dan mereka mempunyai mata (tetapi) tidak dipergunakannya untuk melihat (tanda-tanda kekuasaan Allah), dan mereka mempunyai telinga (tetapi) tidak dipergunakannya untuk mendengar (ayat-ayat Allah). mereka itu bagaikan binatang ternak, bahkan mereka lebih sesat lagi. mereka Itulah orang-orang yang lalai. (al-a'raf:179)

Ya.. memang mereka seperti binatang.. lihatlah kemusnahan dunia ini.. lihatlah kebobrokan akhlak mereka.. lihatlah runtuhnya moral anak2 mereka.. berkali2 azab dan bala telah Allah turunkan. Tsunami, banjir, gempa bumi, taufan, kemarau. Tapi di mana penyesalan mereka? Mereka hanya menganggap itu hanya bencana alam. Tidak terlintas langsung di fikiran mereka bahawa fenomena2 ini adalah amaran daripada Allah. Cuma segelintir, hanya sekelumit sahaja yang terbit rasa keinsafan. Itupun hanya sebahagian daripada mereka yang mengalami sendiri, dan yang telah pergi, entah sempat atau tidak mereka meratapi kesilapan dan kealpaan mereka sebagai manusia biasa.

Maksud firman Allah..

Sesungguhnya Taubat di sisi Allah hanyalah Taubat bagi orang-orang yang mengerjakan kejahatan lantaran kejahilan, yang Kemudian mereka bertaubat dengan segera, Maka mereka Itulah yang diterima Allah taubatnya; dan Allah Maha mengetahui lagi Maha Bijaksana. (an-nisa':17)

Dan firmannya lagi..

Dan tidaklah Taubat itu diterima Allah dari orang-orang yang mengerjakan kejahatan (yang) hingga apabila datang ajal kepada seseorang di antara mereka, (barulah) ia mengatakan : "Sesungguhnya saya bertaubat sekarang". dan tidak (pula diterima taubat) orang-orang yang mati sedang mereka di dalam kekafiran. bagi orang-orang itu Telah kami sediakan siksa yang pedih. (an-nisa':18)

Na’uzubillah. Berlindunglah dengan Allah daripada kesyirikan dan sentiasalah umat manusia ini bermunajat, berzikir, beristighfar, memohon keampunan daripada yang Maha Pengasih, mensucikan diri daripada dosa2 yang telah dibuat samada secara sengaja ataupun tidak sengaja, secara langsung atau tidak langsung. Sesungguhnya Allah telah mengajar adam kalimah2 untuk bertaubat, dan para ulama telah sepakat dengan cara taubat yang insyaAllah akan diterima yang mana harus memenuhi kriteria2 berikut:

  1. Menyesal dengan kesalahan dan dosa tersebut.
  2. Memohon keampunan daripada Allah akan kesalahan dan dosa yang dilakukan.
  3. Berazam untuk tidak mengulanginya lagi.

Dan bagi dosa dan kesalahan yang melibatkan insan yang lain, maka seharusnya mendapat kemaafan daripada si fulan itu terlebih dahulu.

Semoga yang Maha Pengampun akan menerima taubat kita umat manusia dan senantiasa memberikan belas kasihan ke atas umat manusia. Semoga pintu hati kita tidak ditutup setelah diberi hidayah dan taufiqnya. Semoga segala langkah dan perilaku kita di bawah petunjuk dan pimpinannya. Semoga kita dipelihara daripada mengulangi dosa2 yang telah kita terlanjur. Semoga kita dikurniakan yang terbaik daripadaNya..

akhi husain


Tidak ada komentar: